Generhverv kørekort
– Det kan ske for enhver

Om du har fået en betinget frakendelse eller en ubetinget frakendelse af kørekort – eller noget helt tredje – så kan du i nogle tilfælde skulle generhverve dit kørekort. Det hjælper vi med

Generhverv kørekort hos Mortens Trafikskole!

Når du står og skal generhverve dit kørekort, ændrer det ikke på betingelserne og kravene til hverken dig eller os. Undervisningen, lektionerne og prøverne foregår på præcis samme måde som med elever, der ikke før har haft et kørekort eller kørt bil.

Det handler først og fremmest om at få fat i det basale i både teori og praksis. For mange generhverve kan det i starten virke en smule kedeligt – da de jo allerede har prøvet det én gang. Samtidig er der jo også en årsag til at kørekortet er frakendt i første omgang. Selvom denne årsag ikke altid hænger sammen med dine deciderede evner som bilist, så er det allervigtigste i processen, hvor du generhverver dit kørekort, nemlig omskolingen. Du skal tilbage til de grundlæggende dyder og regler, der hører til den gode bilist. Og det er lige præcis, hvad vi hjælper dig med.

Skal du i igennem samme forløb som nye bilister?

Både teoriprøven og køreprøven er noget, som du skal igennem ved et generhvervelse af kørekort, men det er ikke en nødvendighed at tage alle de lektioner og timer, som en helt ny elev skal tage. Nogle elever tager flere køretimer og teoritimer end andre både som nye bilister og som erfarne bilister. Hvor mange, du bør tage, er en vurdering, der bliver foretaget i samspil mellem dig og din kørelærer. Tag derfor en snak med os under forløbet – gerne efter nogle køretimer – og sammen kan vi så finde ud af, hvor meget du behøver.

Generhverv dit kørekort hurtigt og billigt

Hvis man har mistet sit kørekort og derfor skal generhverve det, er det typisk noget, der gerne må gå stærkt. I mange tilfælde er det nemlig noget, man er ret afhængig af i hverdagen. Derfor er vi glade for at kunne fortælle, at du hos Mortens Trafikskole kan generhverve dit kørekort både hurtigt og billigt.

Som nævnt ovenfor, skal du bestå akkurat den samme teoriprøve og køreprøve som en ny bilist. Der er dog ikke de samme krav til undervisningen. Det betyder, at du for at generhverve dit kørekort blot skal have styr på de regler, som du lærte, da du tog kørekort i tidernes morgen – både i teori og praksis.

Prisen og hastigheden for at generhverve kørekort hos Mortens Trafikskole afhænger derfor af, hvor meget genopfriskning der skal til, før du kan bestå prøverne. Dette vil naturligvis blive aftalt individuelt med hver elev, så vi sikrer, at du kommer hurtigst, billigst og ikke mindst sikrest igennem generhvervelsen.

kørekort_bil2

Hvilke regler gælder der for generhvervelse af kørekort?

Nedenstående er en kort gennemgang af de, som udgangspunkt, gældende regler for generhverv af kørekort.

Generhvervelse af kørekort er aktuelt for dig, der har fået frakendt førerretten. Årsagen er som udgangspunkt ligegyldig, og så alligevel ikke. Den er nemlig aktuel i forhold til, hvornår du kan generhverve dit kørekort. Frakendelsesperioden vil nemlig afhænge af, hvorfor kørekortet er frakendt.

Når frakendelsesperioden er overstået, skal du indsende en ansøgning til Færdselsstyrelsen om tilladelse til at generhverve dit kørekort. Denne ansøgning skal leve op til en række krav og skal indeholde diverse dokumenter.

Hvis din ansøgning bliver godkendt, skal du herefter op til en køreprøve og en teoriprøve – og du skal naturligvis bestå begge prøver. Samtidig kan der være krav om gennemførsel af et ANT-kursus (alkohol / narko / trafik). Sidstnævnte krav gør sig gældende, hvis du har fået frakendt kørekortet (enten betinget eller ubetinget) pga. spirituskørsel.