• Kom godt i gang
    • Teoriundervisning
    • Manøvrebanekørsel

       

      Kr. 3000,- Tilmeld dig

    Lovpakken
    • Teoriundervisning
    • Manøvrebanekørsel
    • Kørelektioner
    • Køreteknisk kursus

      Kr. 8999,- Tilmeld dig

    Generhverv
    • Til dig der skal bestå Politiets
    • kontrollerende køreprøve

       

      Kr. 1500,- Tilmeld dig

Teknisk stof til køreprøven

Written by Morten Hansen
- Kommentarer lukket til Teknisk stof til køreprøven

Her vil du finde en kort gennemgang af de forskellige elementer af tekniske stof som du kan blive spurgt om at gennemgå når du er til køreprøve. Jeg har lavet en video hvor jeg forklarer nedenstående samtidig med at jeg viser dig hvor på bilen de forskellige elementer findes.

BREMSER!

En bil skal være forsynet med følgende:
Driftbremse
Nødbremse
Parkeringsbremse.

Driftbremsen:

Skal være Hurtig-sikker. Skal virke på Alle 4 hjul, ved alle hastigheder og belastninger. Bremsevæsken skal stå mellem min og max, og bremserørene må ikke være fugtige.

Pedalprøven (stationær bremseprøve):
Der skal være rillet gummi på pedalen.
Der må ikke være nævneværdigt sideslør.
Bremsen må max. IKKE kunne trædes helt i bund og skal der virke hård og fast, den må desuden ikke synke ved længere tids påvirkning.
Vakumforstærkeren undersøges for utætheder på følgende måde:
Bremsepedalen “pumpes” 5-6 gange, med slukket motor, derefter trædes bremsepedalen i bund, hvorefter motoren startes. Synker pedalen lidt, er vakumforstærkeren tæt.

Nødbremsen:

Skal være sikker, og skal virke på min 2 hjul. Nødbremsen er den ene kreds i 2 kredsbremsesystemet. Begge kredse bruges samtidig, men opstår der en utæthed i den ene kreds, kan man stadig bremse på den anden kreds. Ved utæthed i bremsesystemet, vil der lyse en kontrollampe på instrumentbordet. Parkeringsbremsen:

Skal være sikker, skal kunne holden bilen på en hældning på 18%, skal være mekanisk og kunne stå fastspændt. ABS (Anti blokèr system)

Når bilen startes, skal ABS lampen slukke kort tid efter, da ABS-bremsesystemet ellers ikke er aktivt.

Styretøj!

Styretøj skal betjenes Let-Sikkert-Hurtigt. Skal kunne gå fra ydrestilling til ydrestilling uden mislyde, skal være selvoprettende og der må ikke være ratslør. Ratslør kontrolleres ved at sætte hjulene i ligeudstilling og starte motoren. Herefter drejes der fra side til side og hjulene skal følge med.

Dækkene!

Dækkene skal have Min. 1.6 mm slidbane og have et korrekt dæktryk (resultat ved forkert dæktryk: over eller understyring i sving, samt forkert dækslid: ved for meget tryk, vil dækket slides på midten, og ved for lidt tryk, slides dækket på siderne). desuden skal bilen være forsynet med 4 ens dæktyper (Radial, diagonal, vinterdæk, eller pigdæk). Dækkene skal desuden være godkendte ( Evt. mærket med et “E” efterfulgt af et tal fks. “E 4”), pigdæk må benyttes fra 1/11 – 15/4. der må ikke være revner i dækkene. Er der en retningsbestemt pil på siden af dækket, skal dækket være monteret i pilens retning. Støddæmpere!

En bil skal være forsynet med en støddæmper ved hvert hjul. Hver støddæmper undersøges ved at trykke ned på bilens hjørne, (Tryk ALDRIG på karosseriet, men på stødfangerene som er af plastic) og når man slipper, skal bilen standse bevægelsen med det samme. Støddæmperens funktion er at holde en konstant kontakt mellem dæk og vej.

Lygter!

Forlygterne er enten hvide eller gullige, men skal være parvis ens. baglygter er altid røde.

Positionslys:

Skal kunne ses på 300 m. afstand.

Nærlys:

skal kunne belyse vejen mindst 30 m. frem.
Skal være asymetrisk til højre.
Må ikke blænde. Skal have et fald på 1%.

Fjernlys:

Skal kunne belyse vejen mindst 100 m. frem og er blændende, derfor skal der være en kontrollampe på instrumentbordet der lyser blå.

Baglygter:

Skal kunne ses mindst 300 m. væk.

Bremselys:

Skal være væsentligt kraftigere end baglygterene. Der er 3 bremselygter.

Nummerpladebelysning:

Skal belyse nummerpladen, så den kan læses 20 m. fra.

Reflekser:

Skal være røde, godkendte og må ikke være trekantede, da det betyder påhængskøretøj.

Blinklys/Tegngivning:

Skal blinke 60-120 gange i minuttet, skal kunne ses tydeligt i solskin. Der er 6 blinklys. Bliver du til køreprøven bedt om at undersøge noget af det overnævnte, skal du selvfølgelig undersøge bilen. Ikke bare side inde i kabinen og fortælle om bilen.

 

Bliver du til køreprøven bedt om at undersøge noget af det overnævnte, skal du selvfølgelig undersøge  bilen. Ikke bare side inde i kabinen og fortælle om bilen.

Copyright © 2014 · Mortens Trafikskole · Alle rettigheder forbeholdes ·

webdesign & SEO af LNG.DK